על מה אנחנו נאבקים

הים הולך ומזדהם. השטח הציבורי שלו הולך ומצטמצם. בעלי החיים שבו הולכים ונכחדים. אנחנו נאבקים על הפסקת הזרמת ביוב ובוצת-ביוב אל מי הים שלנו. אנחנו נאבקים על הפסקת זיהום נחלים הזורמים אל הים שלנו. אנחנו נאבקים נגד תוכניות בינוי שיקחו עוד ועוד נתחים מהים שלנו. אנחנו נאבקים שבסוף יהיה פה צלול. לכולנו.

הים ואנחנו

אל הים התיכון אנחנו נמלטים מהחום הכבד של הקיץ, אליו אנחנו לוקחים את הילדים שיבלו בין החול לבין הגלים, בתוכו אנחנו אוהבים לגלות דגים, צבי ים ואלמוגים, ובו אנחנו מוצאים מגוון עצום של אפשרויות בילוי – לבד או ביחד, בשקט או בהמולה. הים הוא המרחב שלנו, הטבע שלנו, האופי שלנו, היופי שלנו. והמאבק על הים – גם הוא של כולנו.

על מה אנחנו נלחמים היום:

הפסקת הזרמת שפכי השפד"ן לים התיכון
מפעל טיהור השפכים מזרים אל עומק הים בוצת-ביוב. ככל שזה נשמע לא ייאמן, הדבר בהחלט מציאותי. השפד"ן, מתקן טיהור השפכים הגדול בישראל ומהגדולים בעולם, אכן מזרים בוצת ביוב למימי ים התיכון. צלול מנהלת קמפיין תקשורתי רחב היקף במשך ארבע שנים, ביחד עם תושבי ת"א וראשון לציון, המשתתפים באופן פעיל, וזאת במטרה להביא לעצירת זיהום הים והפיכת בוצת הביוב לדשן חקלאי כפי שמקובל בעולם. בעקבות הקמפיין הביא לפתיחת חקירה משטרתית כנגד בכירי איגוד ערים דן לביוב בעניין הזרמת בוצת ביוב לים, אשר הובילה להתפטרותם ולהגשת כתבי אישום פליליים נגדם.
זיהום ים התיכון בידי עיריית הרצליה
עיריית הרצליה מזרימה מדי שנה מיליוני קוב של שפכים המטוהרים חלקית אל חופי הים באמצעות צינור תת ימי הנמצא מול חופי המרינה המקומית. מכון הטיהור של העיר הוקם לפני שנים רבות ואינו עומד עוד בהיקפי הביוב אשר העיר מייצרת. צלול ניהלה קמפיין גדול בתוך העיר אשר במהלכו נתלו מאות שלטי מרפסת על מרפסות בתים הקוראים לעירייה לפעול לעצירת זיהום הים. בעקבות הקמפיין שנמשך שנה שלמה נפתחו נגד בכירי העירייה הליכים פליליים על זיהום הים שהובילו בסופו של דבר להחלטה לשדרג את מכון הטיהור ולהשיב את המים המטוהרים לחקלאות. בימים אלו העירייה במהלך שדרוג המכון.
עצירת הזיהום בנחל לכיש
מפעלים מזהמים את הנחל ולאורך שנים ארוכות גורמי אכיפת החוק לא טיפלו בכך, למרות אי-החוקיות של המעשים. צלול נאבקת להפסיק את הזרמת השפכים המזהמים, שהולכת וגוברת עם התפתחות העיר אשדוד ובמקביל להקמת ישובים ומפעלים נוספים לאורך תוואי הנחל. בתהליך ניכרת הידרדרות במצב מי הנחל. במסגרת הקמפיין האמור פעלה עמותת צלול גם אל מול גורמי אכיפת החוק בישראל במטרה לגרום להם למלא את תפקידם ולהביא להפסקת הזיהומים באופן מיידי.
המאבק להצלת חופי בת גלים
כמה וכמה גופים חברו יחד - עמותת צלול, ארגוני גלישת הרוח וגלישת הגלים בישראל, והחברה להגנת הטבע, לצורך פעילות נגד הכוונה להקים מרינה על חופי בת גלים המשמשים את הגולשים בישראל ומהווים את אחד מהחופים הטובים בעולם לספורט גלישת רוח. בעקבות המאבק, שכלל מגוון רחב של פעילות, בוטלה התוכנית להקמת המרינה. צלול משתפת פעולה עם ארגוני גלישת בתחומים נוספים בהם ניקוי חופי פולג וחופי הרצליה המשמשים כמקום לימוד משמעותי בלמידת ספורט הגלישה.
הסיירת הכחולה של צלול
יוזמה משותפת של עמותת צלול יחד עם בעלי ספינות, יאכטות וסירות שמטרתם לשמור על איכות הסביבה הימית של ישראל, שהיא בית לפעילות שלהם. הסיירת מבצעת מעקב, איתור ודיווח על גורמי זיהום ממקורות יבשתיים וימיים תוך ביצוע שייט לאורך חופי ישראל. חברי הסיירת גם פועלים להנחלת ערכים סביבתיים בקרב הדור הצעיר במסגרת שיוטים והרצאות יזומות. כיום חברים בסיירת עשרות שייטים המחולקים במרינות ישראל.